Nu sunt insa ok cu indoctrinarea religioasa. Mi se pare ca e bine sa stim istoria religiilor si sa citim Biblia, Coranul si toate cartile de capatai ale religiilor din lume. Nu mi se pare ok insa ceea ce va voi arata mai jos, cu ajutorul prietenului Toma Patrascu (ASUR) care mi-a trimis sinteza. O voi prezenta asa cum am primit-o, pentru a nu altera efortul lui:
Ce li se preda copiilor la Religie?
extrase din planuri de lectie
extrase din planuri de lectie
Cunostinte despre natura, pe intelesul copiilor de 8 - 9 ani. Daca tot a venit vorba, pe cind un parfum Chanel cu aroma de moaste?
Q: Ce se întâmplă cu trupurile sfinţilor ? Cum se numesc ?
A: Nu putrezesc, miros foarte frumos şi fac minuni […]. Se numesc moaşte.
Plan de lectie pt clasa a III-a (Profesor Friciu Daniela; Gimnaziul ,,Al. Ceuşianu”)
Obiectivele orei de Religie: formarea Elevului Ideal - are o pozitie evlavioasa in timpul rugaciunii, e interesat de textele religioase si sta cuminte in banca.
Unitatea de învăţare: Noţiuni de morală creştină
Subiectul lecţiei : ”Pilda bogatului nemilostiv şi a săracului Lazăr”
Tipul lecţiei : dobândire de cunoştinţe
Obiective de referinţă :
- 2.2 să manifeste interes pentru lecturarea unor texte cu caracter religios ;
Obiective operaţionale :
- cognitiv-formative :
o să precizeze ce se întâmplă cu oamenii care duc o viaţă îmbelşugată şi nu-şi ajută semenii, şi ce se întâmplă cu oamenii săraci care duc o viaţă grea dar au sufletul curat;
- afectiv-atitudinale :
o să aibă o poziţie evlavioasă în timpul rugăciunii;
- psiho-motorii :
o să păstreze o poziţie corectă în bănci;
o să se anunţe la răspuns prin ridicarea mâinii;
Plan de lectie pt clasa a IV-a (Profesor Vălu Florin - Eugen; Şcoala cu clasele I-VIII Nr. 4, Băileşti, Dolj)
Elevul de azi, cetateanul de miine. Normal, doar trebuie sa se impace cu ideea ca traieste intr-o tara cu 18.300 de biserici si doar 4.700 de scoli… Fericiti cei saraci cu duhul!
[…] în Fericiri ni se sugerează ce trebuie să facem.
Ne vom referi la regulile de comportament prezentate în primele trei Fericiri:
"Să fim smeriţi".
"Să ne pocăim".
"Să fim blânzi".
Răsplata pentru aceste virtuţi: împărăţia cerurilor şi mângâierea divină.
Plan de lectie pt clasa a VII-a (Profesor Diana Cornea; Şcoala: „Dimitrie Cantemir” - Oradea)
Daca tot sint atit de multe biserici, sa le folosim! Ce altceva iti poti dori de la o zi de duminica in afara de a te scula cu noaptea in cap ca sa prinzi un loc la biserica?
Continuaţi compunerea de mai jos cu ceea credeţi că vi s-ar putea întâmpla vouă:
„Mâine este Duminică. Mă gândesc să mă scol devreme, să mă îmbrac cu ce am mai frumos şi să mă duc la biserică. Prietenii mei vin şi ei! Dar... ..."
Plan de lectie pt clasa a IV-a (Profesor Matei Irina Maria; Şcoala Generalã Iclandu Mare, jud. Mureş)
Fereste-ne Doamne de lenevie! Sa afle copiii de mici ca altfel sfirsesc in iad, la o sueta cu diavolii. Parol!
Nimeni nu ştie când va fi acest sfârşit; doar Sfinţii îşi cunosc moartea dinainte. Vedem că două dintre slugi au înmulţit talanţii şi au primit ca răsplată fericirea veşnică, iar una, leneşă şi vicleană, l-a îngropat. Aceasta se duce în iad, împreună cu diavolii.
Plan de lectie pt clasa a IV-a (Profesor Mirela Șova; Şcoala nr. 3 Nicolae Titulescu, Bucureşti)
Mai ales ca-i paste Osinda Vesnica si daca sint obraznici cu profesorul!
Se adreseaza elevilor urmatoarele intrebari
|
Elevii raspund
|
„-Cine este vrăjmaşul?”
|
„…diavolul”
|
„-Ce reprezintă sămânţa cea bună? Dar neghina?”
|
„…sămânţa cea bună simbolizează pe fiii Împărăţiei, iar neghina pe fiii celui rău”
|
„- Ce seminţe aruncă „cel rău” între oameni?”
|
„…ura, necredinţa, deznădejdea, minciuna”
|
„-Cum ajung oamenii în sufletul cărora prinde rădăcini „sămânţa rea”?”
|
„…mincinoşi, beţivi, hoţi…”
|
„-Cu cine se aseamănă cu fiii „celui rău”?
|
„…cu fecioarele neînţelepte”
|
„-Care va fi plata acestora?”
|
„…osânda veşnică”
|
* Se împarte elevilor câte o fişă de lucru şi se cere completarea treptelor cu faptele care te înalţă spre Împărăţia lui Dumnezeu şi a treptelor cu fapte care te coboară în iad.
|
* Elevii rezolvă cerinţele profesorului.
|
* Profesorul cere elevilor să formuleze învăţăturile morale ce reies din Pilda Neghinei.
|
* Elevii formulează învăţături:
„-Să ne pregătim pentru Judecata de Apoi!”
„-Fiecare om va fi răsplătit în funcţie de faptele sale!”
|
„-Care sunt corespondentele dintre Pilda Neghinei şi viaţa de elev?”
|
„…elevii buni=grâul, neghina=elevii care nu învaţă, care sunt obraznici; secerişul=sfârşitul anului.
|
Plan de lectie pt clasa a V-a (Berbentea Isabela – Nona; Şcoala cu clasele I – VIII Nr. 1, Reşiţa)
Cu Osinda Vesnica nu-i de glumit; una, doua te trezesti cu ea! Te joci un pic pe calculator si, pac!, simti miros de sulf.
[…] Pentru a da acest răspuns profesorul le sugerează elevilor să se ajute de următoarele întrebări:
„-Ascult şi împlinesc Cuvântul lui Dumnezeu?”
„-Ce fac pentru aceasta?”
„-Îl iubesc eu pe Dumnezeu şi pe aproapele, sunt milostiv, blând, răbdător?”
„-Mă las copleşit de micile mele plăceri zilnice (anumite emisiuni TV, jocul pe calculator…?”
* Se cere elevilor să mediteze şi să precizeze care din cele patru locuri în care a căzut „sămânţa” reprezintă sufletul lor.
Plan de lectie pt clasa a V-a (Berbentea Isabela – Nona; Şcoala cu clasele I – VIII Nr. 1, Reşiţa)
Doar n-o sa pacatuim! Am aflat deja cum ne asteapta Scaraotchi. Ce daca ne consideram crestini si-l slavim pe Hristos, daca ne-am lepadat de credinta ortodoxa, nu ne mai scapa nici Papa de la Roma! Iar de (ptiu drace!) homosexualitate nici sa nu mai pomenim; stie toata lumea ca e un pacat strigator la cer, ca si crima…
Există mai multe feluri de păcate, unele fiind mai grave şi altele mai mici, dar toate despărţindu-ne de Izvorul Vieţii: de Dumnezeu. Astfel, există păcate trupeşti (ca îmbuibarea) şi sufleteşti (ca invidia); păcate contra aproapelui (ca furtul) şi păcate contra propriei persoane (ca beţia); păcate făcute la vedere şi păcate făcute în ascuns (ca mândria). De asemenea, există păcate împotriva Duhului Sfânt (ca necredinţa, ura împotriva lui Dumnezeu şi a Bisericii, lepădarea de credinţa ortodoxă, deznădejdea etc.), păcate strigătoare la cer (ca uciderea, oprirea plăţii lucrătorilor, homosexualitatea, asuprirea văduvelor şi a orfanilor, batjocorirea şi lovirea părinţilor) şi păcate de căpetenie.
Plan de lectie pt clasa a VII-a (Profesor Mirela Șova; Şcoala nr. 3 Nicolae Titulescu, Bucureşti)
Din nou despre “sodomie”. Ca in reclama aceea; Calugarii stiu de ce…
Am si eu o curiozitate. Oare cit de detaliat le-o explica dna. prof. Natalia Roman din Sintandrei elevilor ei de clasa a VI-a cum stau lucrurile cu “sodomia”?!?!?
Păcatul este de două feluri:
- strămoşesc
- personal.
Păcatele Strigătoare la cer:
- crima
- răpirea
- necinstirea aproapelui
- sodomia
Plan de lectie pt clasa a VI-a (Profesor Natalia Roman; Scoala cu clasele I-VIII Sintandrei)
Pacatosii sint peste tot. E plin de atei si de persoane care “care cred altfel decât ne învaţă Biserica Ortodoxă” Sa fim vigilenti!
Prima poruncă este: „Eu sunt Domnul Dumnezeul tău, să nu ai alţi dumnezei în afară de Mine." Această poruncă ne arată că este un singur Dumnezeu adevărat, şi numai Lui trebuie să ne închinăm.
Ne putem închina lui Dumnezeu prin rugăciunea noastră zilnică şi prin participarea noastră la slujbele Bisericii.
Împotriva acestei porunci greşesc mai întâi ateii, adică cei care cred că nu există Dumnezeu; apoi cei care se închină la zei mincinoşi (la idoli); cei care cred altfel decât ne învaţă Biserica Ortodoxă; cei care iubesc altceva mai mult decât pe Dumnezeu.
Plan de lectie pt clasa a IV-a (Profesor Matei Irina Maria; Şcoala Generalã Iclandu Mare, jud. Mureş)
Parca unul din obiectivele predarii Religiei era “Educarea atitudinilor de acceptare, înţelegere şi respect faţă de cei de alte credinţe şi convingeri”… Halal ecumenism!
[…] Concluzie: Învăţăturile promovate de cultele neoprotestante sunt străine faţă de Biserica Ortodoxă.
Biserica Ortodoxă, prin slujitorii ei, ne învaţă că trebuie să ne păstrăm dreaptă credinţă a Bisericii noastre, să nu o slăbim, să nu o schimbăm şi să nu o părăsim pentru un câştig material de moment sau pentru credinţe străine, pentru că procedând aşa ne rupem de Trupul tainic al lui Hristos.
Bibliografie: David, diac. P.I., Călăuză creştină – Sectologie – pentru cunoaşterea şi apărarea dreptei credinţe în faţa prozelitismului sectant, Ed. Episcopiei Argeşului, Curtea de Argeş, 1994.
Plan de lectie pt clasa a VIII-a (Profesor Nidelea Irina Veronica; Şcoala cu cls. I-VIII “Acad. Marin Voiculescu”, Giurgiu)
Trebuie de mic sa ai grija cu cine te imprietenesti. Nu cumva sa-ti ajunga vreo idee “eretica” pe la urechi…
Elevii formulează învăţături morale:
1. Să învăţăm să folosim învăţătura şi la cunoaşterea şi împlinirea voii lui Dumnezeu!
2. Să ne alegem prieteni credincioşi!
Plan de lectie pt clasa a VII-a (Profesor Inceu Ioana Anca; Şcoala Gimnazială Bănişor)
Da’ ce se intimpla cu pacatosii si cu ereticii? N-o sa-i mai stropeasca Dumnezeu?!?!? :)
Exercitiu:
[…] să îngrijiti natura din jur […]
Când udati, gânditi-vă că asa ne stropeste Dumnezeu cu mila Sa; când săpati: că asa ne dă Dumnezeu unele încercări, care să sape în inima noastră si să o împrospăteze; când strângeti gunoaiele: că asa ne vrea pe noi Domnul, curati, fără de păcate care să ne urâtească; când văruiti, pentru a feri copacii de insecte, gânditi-vă că asa ne fereste harul lui Dumnezeu de căderea în păcat. Când smulgeti buruienile: asa Domnul va smulge din sânul Său pe cei necredinciosi ...
Plan de lectie pt clasa a V-a (Profesor Mirela Șova; Şcoala nr. 3 Nicolae Titulescu, Bucureşti)
Exemple de urmat: Sf. Mamant, cel omorit cu o tepusă cu trei dinti de fier. Ce putea fi mai potrivit pentru copii de clasa a V-a?
[…]Acestia însă s-au înrăit si mai mult si au încercat în fel si chip să îl omoare. În cele din urmă, au înfipt în el o tepusă cu trei dinti de fier si asa l-au omorât. Iar el s-a dus cu bucurie la Sfintii din Rai, care îl strigau si îl asteptau.
Plan de lectie pt clasa a V-a (Profesor Mirela Șova; Şcoala nr. 3 Nicolae Titulescu, Bucureşti)
“Noile cunostinte” dobindite la lectie in clasa a VI-a: metode inovative de omorire a sfintilor. Oare cum ar reactiona CNA-ul daca s-ar incerca difuzarea unui astfel de “film pentru copii”?!?!?
Fixarea noilor cunoştinţe
- Exerciţiu:
Spuneți numele sfinţilor pe care îi recunoașteți în enunţurile de mai jos (dintre cei despre care ați învățat astăzi):
- Mucenic înainte de Răstignire.
- Li s-a tăiat capul cu sabia.
- Răstignit cu capul în jos.
Plan de lectie pt clasa a VI-a (Profesor Mirela Șova; Şcoala nr. 3 Nicolae Titulescu, Bucureşti)
Alte “cunostinte”. Se lasa sa se inteleaga ca Sf. Grigorie i-ar fi convertit prin “predica” pe “eretici”. In realitate, expulzarea arienilor s-a datorat imparatului Theodosius I, adept al Conciliului de la Niceea. La doua zile dupa ce a patruns in Constantinopol, i-a expulzat pe episcopii arieni si a pus bisericile lor in subordinea lui Grigorie. Vedeti vreo paralela cu situatia greco-catolicilor?
În Constantinopol, capitala Imperiului Bizantin, rămăsese o singură biserică ortodoxă, toate celelalte transformându-se în biserici eretice, urmând erezia lui Arie. Dar după ce Sfântul Grigorie a predicat cinci ani în acea singură biserică ortodoxă, situaţia s-a inversat: rămăsese în Constantinopol o singură biserică eretică.
Plan de lectie pt clasa a VII-a (Profesor Inceu Ioana Anca; Şcoala Gimnazială Bănişor)
Si mai multe “cunostinte”. Trupurile inviate vor fi “luminoase” si “nestricacioase”. Oau!
Învierea morţilor va avea loc la a doua venire a Domnului şi la sfârşitul lumii. Atunci vor învia toţi oamenii atât cei drepţi cât şi cei păcătoşi.
Trupurile înviate vor avea şi unele însuşiri care le-au lipsit pe pământ. Ele vor fi :
- nestricăcioase, pentru că nu vor mai avea nevoie de hrană;
- strălucitoare datorită efectului sfinţeniei vieţii de pe pământ transfigurate fiindcă nu vor cunoaşte boala, suferinţa, nu vor mai avea nevoie de bunuri materiale;
- puternice şi spirituale adică vor fi supuse sufletului întru toate;
- nemuritoare pentru că puterea morţii va fi definitiv distrusă odată cu învierea generală.
Toate aceste însuşiri le vor avea doar trupurile drepţilor iar ale păcătoşilor vor avea numai însuşirea nestricăciunii şi a nemuririi.
Plan de lectie pt clasa a VIII-a (Profesor Diana Cornea; Şcoala: „Dimitrie Cantemir” - Oradea)
Invataturi de viata? Dragi adolescenti, nu care cumva… sa va ginditi la ceva… ca Diavolul va ia!
Prezintă elevilor condiţia pentru viaţa intimă şi anume căsătoria, specificănd faptul că orice relatie intimă înafara căsătoriei este păcat.
Biserica Ortodoxă acceptă divorţul numai din motive morale întemeiate.
Avortul este asimilat cu omuciderea.
Plan de lectie pt clasa a IX-a (Profesor Octavian Butuza; Colegiul Tehnic „Aurel Vlaicu” Baia Mare)
Si daca tot nu pot sa…? Dupa ce ca duminica s-au sculat devreme, s-au imbracat frumos si s-au dus la biserica, ce-o sa faca bietii copii in restul zilei? Ca doar bisericile se cam inchid pe la 12… Simplu: se distreaza (un pic; decent si cu masura, ca să nu contravină modelului de viaţă creştină). De preferat, ascultind muzica religioasa…
Distracţiile sunt manifestări fireşti, chiar necesare omului, alături de odihnă şi activităţi religioase.
Muzica a fost considerată ca fiind de origine divină şi având atât rol cultic cât şi pedagogic. Poate avea şi rol formativ.
Cântarea bisericească este o modalitate de exprimare a comuniunii de participare a tuturor credincioşilor la rugăciune.
În viaţa socială muzica este o modalitate de exprimare a sentimentelor şi a ideilor care poate avea un rol important în viaţa tinerilor.
Criteriile de alegere a muzicii sunt diverse: tipul de acţiune, grupul de prieteni, moda,etc.
Toate acestea pot să contravină modelului de viaţă creştină.
Plan de lectie pt clasa a IX-a (Profesor Octavian Butuza; Colegiul Tehnic „Aurel Vlaicu” Baia Mare)
Sa nu uitam: in Romania sint 18.300 de biserici si doar 4.700 de scoli generale.
Amin!
No comments:
Post a Comment